Måren tipsit suppa-Jukolaan

By Markku Sormunen 2018-06-07

Kuva: Matleena Boström

Helsinki O-Gamesin kuntosuunnistus tarjoaa viimeistelymahdollisuuden Jukolaa edeltävänä viikonloppuna myös kuntosuunnistajille, unohtamatta suunnistusnautintoa välittömässä hetkessä. Mårten Boström suunnistaa tänäkin vuonna Helsinki O-Gamesissa ja antaa viime hetken vinkkejä Hälvälään lähteville. 

Jukolan viesti on ovella. Vaikka olisit juossut tässä taianomaisessa tapahtumassa aiemmin, olet tuskin juossut Jukolaa yhtä hankalassa maastossa kuin mitä Hollolassa odottaa. Liki 20 000 suunnistajaa tulee säntäämään suppiin, mutta harva heistä voi kutsua suppamaastoa kotimaastokseen. Huippusuunnistajatkin tulevat tekemään enemmän virheitä kuin mihin Jukolassa on totuttu – miten harrastelija sitten voi selvitä öisestä taivalluksestaan?

Ehkäpä oleellisin tämän vuotisen Jukola-maaston suunnistustekniikkaan liittyvä asia on se fakta että valtaosa maastonmuodoista on oman juoksutasosi alapuolella. Useimmat meistä ovat tottuneet suunnistamaan mäkien välissä, joten toimintatavat ovat normaalista poikkeavia.

Kilpailukeskuksen lähistöllä on tasaista maastoa, mutta valta-osa radoista kulkee supikoissa. Reitinvalinnoissa kannattaa hakea tasaista juoksualustaa, eli välttää isoimpia suppia. Koska suppien käyränmuodot ovat pyöreät, on kompassin käyttö rastivälin toteutuksessa keskiössä. Näkyvyys vaihtelee, joten et välttämättä näe kaikkia oletettuja suunnistuskohteita. Tasaisten alueiden yli pääsee turvallisesti suuntaan nojaten ja supan reunalle tultaessa kannattaa tietää pysyneensä suunnassa. Itsensä paikallistaminen, varsinkin pimeässä, on tavallista vaikeampaa supikossa, koska kaikki näyttää maastossa väsynein silmin samalta. Kuten aina suunnistaessa, tee johdonmukaisia päätöksiä. Tee reitinvalinta. Ennakoi tulevaa. Havainnoi maastoa. Ja luota suuntaan!

Teksti: Mårten Boström